De feestdagen staan weer voor de deur. De maanden november & december staan altijd in het teken van gezelligheid, familie en veel eten. De lekkernijen komen elk jaar vroeger in de winkels. En de keuzes worden steeds uitgebreider.

Hoe overleef je deze dagen nu zo gezond mogelijk? Lees snel verder…..

Feestdagen en de verleidingen.

De verleiding is altijd enorm tijdens de feestdagen. Met een beetje pech liggen eind augustus de pepernoten al in de supermarkten. En niet lang daarna komen ook alle varianten van chocolade lekkernijen in de winkels. Dus aan verleiding geen gebrek, maar hoe ga je hier nu zo goed mogelijk om? De feestdagen zijn het moment om al je gezonde gewoontes de deur uit te gooien en helemaal los te gaan. En dan vanaf 1 januari (of 2 januari) weer opnieuw te beginnen. Zo ontstaan de welbekende goede voornemens. Maar als je onderstaande tips & trucs toepast en je voor extra informatie inschrijft voor de nieuwsbrief van Slim with Food dan komt het dit jaar helemaal goed. Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar het zal zeker de moeite waard zijn.

Tips om de feestdagen te overleven;

Tip 1

Een hele makkelijk en vrij logisch tip; Stel het kopen van die lekkernijen zo lang mogelijk uit. Hoe langer je ze niet in huis hebt, hoe minder snel je in de verleiding komt. Klinkt heel logisch, toch? Om nu in de winkel niet in de verleiding te komen moet je zorgen dat je NOOIT, maar dan ook NOOIT boodschappen gaat doen als je honger hebt. Doe je dit wel dan ben je veel sneller geneigd om “verkeerd” producten te kopen. En thuis te komen met dingen die je eigenlijk niet wilde hebben. En als ongezonde producten in huis zijn, dan is de drempel lager en de verleiding groter. Dus ook de kans groter dat je ze gaat eten.

Tip 2

Weer zo’n logische tip, maar wel nodig om te melden. Volg zo goed als je kunt je gezonde eetpatroon. Mocht je toch toegeven aan de verleiding, voorkom dan terecht te komen in de negatieve spiraal van; “Ik heb het nu al fout gedaan, dus al de rest maakt ook niet meer uit”. Fouten maken mag (lees er hier meer over). En een foutje wil nog niet zeggen dat al je harde werk voor niks is geweest. Blijf dus je eetmomenten en eetgewoontes volgen. En dan komt zou het goed moeten komen.

Tip 3

Zorg dat je tijdens de feestdagen ook voldoende beweegt. Wellicht krijg je door alle lekkers meer calorieën binnen dan normaal, maar als jij zorgt dat je voldoende beweegt, en niet die dagen alleen maar zit en van de ene stoel naar de andere gaat, dan verbrand je een deel (of alles) van die extra calorieën weer. En dan is de weegschaal na de feestdagen ook nog lief tegen je.

Tip 4

Over de weegschaal gesproken; Je zou met jezelf voor de feestdagen kunnen afspreken wat je maximaal zou willen bijkomen tijdens deze dagen. Dan moet je wel op de weegschaal gaan staan voor de feestdagen EN na de feestdagen. Als je dat getal in je achterhoofd houdt, dan kun je genieten met mate.

Tip 5

Let op met het nuttigen van alcohol. Hoe lekker het ook is en hoe het er ook bij hoort. Het levert onnodig veel calorieën op die je niet nodig hebt. Dus drink met mate. Of nog beter; spreek af dat jij de BOB bent en drink niet.

En nu…?

Ik hoop dat je iets hebt aan de bovenstaande tips. Mocht je nu twijfelen of je huidige eetpatroon gezond is en of je dit moet blijven volgen om de feestdagen zonder al te veel nevenschade door te komen, dan kun je nu hier geheel gratis een voedingsanalyse aan vragen.

Alvast hele fijn feestdagen en vergeet vooral niet te genieten van en met elkaar!