Slaap

 

Wist je dat de hoeveelheid slaap of eigenlijk het tekort aan slaap invloed heeft op je gewichtsverlies? En dat slaapgebrek zelfs kan leiden tot gewichtstoename?

Hoe dan? Ons lichaam krijgt energie van voldoende slapen. Als we te weinig slapen dan gaat ons lichaam op zoek naar een andere energiebron en die wordt meestal gevonden in eten. En dan vaak in koolhydraat- en suikerrijke voeding. We gaan er even iets dieper op in.

Als je slaaptekort hebt, en dus vermoeid bent, dan neemt de productie van bepaalde hormonen toe. Deze hormonen wakkeren ons hongergevoel aan. Hierdoor heeft ons lichaam een vergrote eetlust en dus meer calorie-inname nodig. Dit kan leiden tot +/- 140 Kcal per dag extra, want weer kan leiden tot 0.5 kg per week aan gewichtstoename.

Heb je nu al enkele dagen last van slaapgebrek dan kan het zo zijn dat je je na een maaltijd minder vol voelt. Wat weer tot gevolg heeft dat je meer tussendoortjes gaat nemen of grote porties gaat nemen. Daarnaast heeft het tekort aan slaap invloed op de manier waarop ons lichaam vet op slaat. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat ons lichaam bij slaapgebrek makkelijker in staat is om vet op te slaan. Wat op zich logisch is, want we hebben een tekort aan energie en ons lichaam wilt altijd reserves hebben.

Bij slaaptekort of slaapgebrek hebben we niet alleen over de duur van je slaap, maar ook over de kwaliteit. Heb jij moeite met in slaap vallen, wordt je vaak wakker of slaap je heel licht? Dit heeft ook allemaal invloed op de kwaliteit van je slapen.

Heb je af en toe wel eens een slechte nacht dan kan dat al van invloed zijn. Je bent dan namelijk sneller overprikkelt en zult dan sneller voor de makkelijke weg kiezen. Lees; makkelijke maaltijden, kinderen sneller hun zin geven, minder of niet bewegen (want daar heb je geen energie voor), enz….

Wat ik eigenlijk wil zeggen; Een gezonde leefstijl is niet alleen afhankelijk van de juiste voeding en voldoende beweging. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen. Zoals slaap. Slaap en dan vooral voldoende slaap is belangrijk. En speelt ook best een grote rol in het creëren van een gezonde leefstijl.

Dus zorg voor voldoende & goede nachtrust.

Stay healthy, stay safe & sleep well.